\

Week zonder Vlees: Geen maatschappelijk initiatief

Week zonder Vlees: Geen maatschappelijk initiatief, maar vooral promotiewerk

11 mrt 2019

Bericht

Er zijn inmiddels nogal wat commerciële partijen betrokken uit de plantaardige hoek, zoals Bonduelle, Celavita, Hak, Iglo, Fruitfunk, Garden Gourmet, Goodbite, Greenery, Heinz, Lassi, Looy Kwekers, Maza, Natures Pride, Next Foods, Oesterzwammen Vereniging, Peulvruchten.nl, Professor Grunschabel, Prolaterre, Protein Ball, Nuts about Nature, Quorn, Royal Zon, Smaakt, Smeding, SoFIne, Vegafit, Vezet, Vivera en Unilever. Zo dient het ‘maatschappelijk & duurzaam’ profileren vooral eigen marketingdoelen, waar andere producenten en retailers een week op meeliften. 

De COV ziet en begrijpt de algemene teneur, dat groepen in de samenleving zich zorgen maken over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landbouwdieren en het milieu. Het afwentelen op de consumptie van vlees van alles rond het milieu slaat echter door. Er zijn diverse activiteiten met minder primair nut en meer negatieve impact, zoals wereldwijde vliegvakanties, wat kennelijk niet zo makkelijk scoort.

"Afwentelen op de consumptie van vlees van alles rond het milieu slaat door"

De zorg rond duurzaamheid duurt in de vleessector langer dan een week en is het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid. Het Varken van Morgen, het Beter Leven Keurmerk en het biologisch segment zijn toonaangevende standaarden. De Nederlandse vleessector is circulair in het verwerken van reststromen en het leveren van bijproducten. Zo werken Nederlandse producenten maatschappelijk verantwoord, en met een relatief lage footprint is Nederlands vlees internationaal onderscheidend.

Vlees: een product van grote waarde

Zorgelijk vindt de COV het, dat partijen de gezondheid van vlees niet goed meer op waarde (willen) schatten. Geen product met zo’n hoge voedingswaarde als vlees: het barst van de bouwstoffen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten, ijzer, zink. Feitelijk is het maatschappelijk niet verantwoord om over de voedingsaspecten heen te stappen omwille van een ´maatschappelijk & duurzaam profiel´ en commerciële belangen. 

Bron: COV

Heeft u vragen over producten of diensten uit dit artikel? Stel hier uw vraag!
Er wordt alleen gereageerd op serieuze vragen.

Gerelateerde artikelen

True Food Coalition zet website over ontmoedigen v

True Food Coalition zet website over ontmoedigen vleesconsumptie op zwart

11 mrt 2019 Bericht
True Food Coalition zet website over ontmoedigen vleesconsumptie op zwart
AgriFacts: Supermarktketen Jumbo zet vlees weg als

AgriFacts: Supermarktketen Jumbo zet vlees weg als product met 'overdreven milieu-impact'

19 feb 2019 Bericht
AgriFacts: Supermarktketen Jumbo zet vlees weg als product met 'overdreven milieu-impact'
'Week zonder Vlees': zijn de cijfers wel objectief

'Week zonder Vlees': zijn de cijfers wel objectief?

6 mrt 2018 Bericht
'Week zonder Vlees': zijn de cijfers wel objectief?


Vakpartner nieuws

Nieuwe aanpak voor vruchtbaarheidsproblemen bij va

Nieuwe aanpak voor vruchtbaarheidsproblemen bij varkens

25 jun 2019 Bericht MSD
Nieuwe aanpak voor vruchtbaarheidsproblemen bij varkens
Gevaarlijke aannames over bigkwaliteit

Gevaarlijke aannames over bigkwaliteit

11 apr 2019 Bericht
Gevaarlijke aannames over bigkwaliteit
Big zonder gedoe, maar hoe?

Big zonder gedoe, maar hoe?

13 mrt 2019 VideoMSD
Big zonder gedoe, maar hoe?

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies