• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Varkensbedrijf.nlVarkensbedrijf.nl

  • Nieuws
  • Diergezondheid
    • Afrikaanse varkenspest
    • Brachyspira
    • Hittestress varkens
    • MRSA
    • Mycoplasma
    • PRRS
    • Speendiarree
    • Staartbijten
    • Trilbiggen
    • Zinkoxide
  • Fokkerij
    • Beren varkenshouderij
    • Biggenprijs
    • Bigvitaliteit
    • Bronstcontrole
    • Ondernemen
    • Opfokzeugen
    • KI varkens
    • Slachthuizen
    • Varkensprijzen
    • Vleesvarkens
  • Huisvesting
    • Afleidingsmateriaal varkens
    • Drinksysteem varkens
    • Hygiënesluis varkenshouderij
    • Kraamhokken
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne varkenshouderij
    • Stalklimaat varkensstal
    • Vrijloop kraamhok
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie varkenshouderij
    • Berengeur
    • Gecombineerde opgave
    • Geurhinder
    • Fijnstof varkenshouderij
    • Fosfaatrechten
    • Milieuvergunning
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Stikstofaanpak
    • Subsidies varkenshouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • Sanering varkenshouderijen
      • SDE-subsidie
    • Varkensrechten
  • Mest
    • Drijfmest
    • Dunne fractie
    • Mestbeleid
    • Mestsilo
    • Meststoffenwet
    • Mestvergisting
    • Mestscheider
    • Mestput
  • Varkensvoer
    • Bietenpulp
    • Biggenmelk
    • Brijvoer
    • Droogvoer
    • Mengvoer
    • Tarwe
    • Water varkenshouderij
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • MSD Animal Health
    • Topigs Norsvin
    • Trouw Nutrition
  • Abonneren & meer
    • Abonnement op vakblad Varkensbedrijf
    • Bedrijfsabonnement
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op varkensbedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Consumenten willen meer betalen voor varkensvlees met herkomstinformatie

Niet gecategoriseerd 17 april 2018

Consumenten hechten bij het kopen van varkensvlees waarde aan informatie over het individuele bedrijf waar de varkens gehouden zijn, én zijn bereid voor deze informatie extra te betalen. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research gehouden onder consumenten in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Consumenten willen vooral informatie over de wijze waarop de varkens worden gehouden.

Ruim de helft van de Nederlandse consumenten kiest voor producten met herkomstinformatie én een meerprijs. Dit is onderzocht voor gehakt, ribkarbonade en varkenshaas. Ook Duitse en Engelse consumenten hebben een ongeveer gelijke betalingsbereidheid, waarbij de aanduiding dat het product uit Nederland komt de betalingsbereidheid iets verlaagt bij de Duitsers en Britten. De betalingsbereidheid bedraagt circa 13 cent per kg varkensvlees, wat ongeveer gelijk is aan de extra kosten die in de keten maakt om de herkomst naar individuele bedrijven te kunnen garanderen. De uitkomsten zijn robuust: de behoefte aan informatie en de betalingsbereidheid hangt niet af van incidenten met in dit geval varkens. Consumenten vinden vooral informatie over dierenwelzijn en gezondheid belangrijk. Informatie over herkomst en milieu scoren lager. Consumenten hebben nauwelijks interesse in hoe varkens getransporteerd of geslacht worden.

Herkomstinformatie communiceren

De herkomstinformatie kan het best op het product of op de plek van aankoop worden gecommuniceerd. Het werken met een QR-code of een app scoort laag bij consumenten in alle drie de onderzochte landen. Ook nemen maar weinig consumenten daadwerkelijk de moeite om via de vermelde website informatie op te gaan zoeken. Toch waarderen consumenten het feit de mogelijkheid wordt geboden. Dat geeft consumenten kennelijk voldoende vertrouwen, waardoor zij afzien van het daadwerkelijk opzoeken van die informatie. Voor de Nederlandse consument verhoogt het winkelimago en een logo op de verpakking de bereidheid om extra te betalen. Vindt de consument van zichzelf dat hij prijsbewust inkoopt, dan verlaagt dat de bereidheid om extra te betalen voor herkomstaanduiding.

Direct contact tussen consument en varkenshouders

De varkensketen wil extra gaan werken aan een positief imago en vertrouwen bij de consument door verantwoord en zorgvuldig te werken, door de werkwijze te borgen en door proactief consumenten te informeren. Dit sluit aan bij een groot deel van de consumenten die vindt dat het gewoon goed geregeld moet zijn. De ketenpartijen vinden directe contacten tussen consumenten en de varkenshouders op open dagen en in zichtstallen de meeste geschikte vorm om informatie over het wel en wee op varkenshouderijbedrijven en in de keten over te dragen. Het nadeel is dat het aantal consumenten dat bereikt wordt, beperkt is. Ketenpartijen onderkennen ook de potentiële nadelen van een grotere transparantie, bijvoorbeeld dat individuele ondernemers doelwit kunnen worden van actiegroepen.

Achtergrond van het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (toenmalig ministerie van EZ). De studie omvat vier onderdelen:

  1. een analyse van de praktijkproef AH/VION met herkomstinformatie
  2. interviews met schakels in de varkensketen over verschillende niveaus van herkomstidentificatie voor het varkensvleesproduct
  3. een online enquête onder Nederlandse consumenten over herkomstaanduiding en andere vormen van transparantie en de vorm waarin informatie wordt aangereikt
  4. een online enquête onder Nederlandse, Duitse en Engelse consumenten naar de betalingsbereidheid voor herkomstinformatie op het varkensvleesproduct.

De resultaten van alle onderdelen zijn gepubliceerd in afzonderlijke deelrapporten.

Bron: WUR

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Mais1234
8 feb

Varkenshouders kiezen bewust voor Dent-mais

'Consumentenprijs varkensvlees weinig samenhang prijs voor boer'
8 feb

'Consumentenprijs varkensvlees heeft weinig samenhang met af boerderij-prijs'

Varkensfonds geopend: projectvoorstellen indienen
8 feb

Varkensfonds geopend: projectvoorstellen indienen

ForFarmers UK en 2Agriculture zien af van joint venture
7 feb

ForFarmers UK en 2Agriculture zien af van voorgestelde joint venture

Intentieverklaring samenwerking tussen KNMI
7 feb

KNMI, HHNK, HDSR en WL zien de noodzaak om beter samen te werken

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Mais1234

Varkenshouders kiezen bewust voor Dent-mais

'Consumentenprijs varkensvlees weinig samenhang prijs voor boer'

‘Consumentenprijs varkensvlees heeft weinig samenhang met af boerderij-prijs’

Varkensfonds geopend: projectvoorstellen indienen

Varkensfonds geopend: projectvoorstellen indienen

DiergezondheidFokkerijHuisvestingWet en regelgevingMestVarkensvoer

Afrikaanse varkenspest

Brachyspira

Hittestress varkens

Mengvoer

MRSA

Mycoplasma

PRRS

Speendiarree

Staartbijten

Trilbiggen

Varkensrechten

Zinkoxide

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

logo msd
Vakpartner Trouw Nutrition
Vakpartner Topigs Norsvin
AHV
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contactpagina
  • Nieuwsbrief
Varkensbedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Diergezondheid
    • Afrikaanse varkenspest
    • Brachyspira
    • Hittestress varkens
    • MRSA
    • Mycoplasma
    • PRRS
    • Speendiarree
    • Staartbijten
    • Trilbiggen
    • Zinkoxide
  • Fokkerij
    • Beren varkenshouderij
    • Biggenprijs
    • Bigvitaliteit
    • Bronstcontrole
    • KI varkens
    • Ondernemen
    • Opfokzeugen
    • Slachthuizen
    • Varkensprijzen
    • Vleesvarkens
  • Huisvesting
    • Afleidingsmateriaal varkens
    • Drinksysteem varkens
    • Hygiënesluis varkenshouderij
    • Kraamhokken
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne varkenshouderij
    • Stalklimaat varkensstal
    • Vrijloop kraamhok
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie varkenshouderij
    • Berengeur
    • Fijnstof varkenshouderij
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Geurhinder
    • Milieuvergunning
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Subsidies varkenshouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • Sanering varkenshouderijen
      • SDE-subsidie
    • Varkensrechten
  • Mest
    • Drijfmest
    • Dunne fractie
    • Mestbeleid
    • Mestput
    • Mestscheider
    • Mestsilo
    • Meststoffenwet
    • Mestvergisting
  • Varkensvoer
    • Bietenpulp
    • Biggenmelk
    • Brijvoer
    • Droogvoer
    • Mengvoer
    • Tarwe
    • Water varkenshouderij
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • MSD Animal Health
    • Topigs Norsvin
    • Trouw Nutrition
  • Abonneren & meer
    • Abonnement op vakblad Varkensbedrijf
    • Bedrijfsabonnement
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op varkensbedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Vakblad Varkensbedrijf
  • Winkelmand
Varkensbedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren