Maarten Verdoorn wil graag boer worden. Na jaren van loondienst als bedrijfsleider en voerspecialist in de varkenshouderij is voor hem nu de tijd rijp om zijn eigen varkenshouderij te beginnen. Verdoorn is een crowdfundingcampagne gestart via Collin Crowdfund
In het Brabantse dorpje Landhorst kan Maarten een bestaande boerderij huren. De boerderij die Maarten wil huren heeft plaats voor 1.400 zeugen en heeft een eigen voerkeuken. De biggen worden onder een speciaal label verkocht aan Duitse varkenshouders. Ondanks de momenteel lastige marktomstandigheden heeft het bedrijf een zeer goede marktpositie en bij de huidige omstandigheden reeds zicht op een mooi rendement. Dit rendement zal bij het aantrekken van de marktomstandigheden (prijs en politiek) verder toenemen. Goede en gezonde biggen produceren waar een (h)eerlijk stukje vlees mee geproduceerd kan worden is zijn missie.
Financieringsbehoefte
De totale financieringsbehoefte bedraagt € 735.000,- en is bedoeld voor de overname van de levende have (varkens) en huurdersbelang. Daarnaast is er behoefte aan werkkapitaal. De Rabobank Horst Venray is als huisbankier en specialist in de varkenshouderij bereidt om € 250.000,- te financieren. De verkoper van de levende have en initiatiefnemer Maarten Verdoorn zorgen gezamenlijk voor € 225.000,- kapitaal. Het overige deel, € 260.000,-, vormt het leenbedrag bij Collin Crowdfund. Deze lening zal een looptijd hebben van vijf jaar met een lineaire maandelijkse aflossing en een rente van 7,5%.
Onderneming
De omvang van het bedrijf is fors groter dan gemiddeld waardoor de inkoopkosten lager zijn en er minder arbeid nodig is. Daarnaast beschikt het bedrijf over een eigen voer keuken. Met de kennis en kunde die Maarten opgedaan heeft in de voederindustrie is hij in staat goed voer te maken tegen een zeer scherp kostprijs. De kostprijs op dit bedrijf ligt dus fors lager. In Duitsland voldoen deze biggen aan het keurmerk voor diervriendelijk, maatschappelijk verantwoorde productie van voedsel. Hierdoor krijgt Maarten een hogere prijs voor zijn biggen.
Positionering en concurrentiepositie
Onderscheidende aspecten:
- Ondernemer met een groot netwerk en ervaring in de varkenshouderij
- Zeer scherpe kostprijs door bedrijfsomvang
- Eigen voerkeuken
- Biggen die voldoen aan het Duitse keurmerk Tierwohl en dus een hogere opbrengstprijs hebben
Inmiddels is 43% van het totaalbedrag opgehaald, de campagne loopt nog 25 dagen. Hieronder pitcht Maarten Verdoorn zijn project.
Meer informatie
Collin Crowdfund
Groenstraat 83
T.: +31 (0)85 4016546
E.: info@collincrowdfund.nl
W.: www.collincrowdfund.nl