• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Varkensbedrijf.nlVarkensbedrijf.nl

  • Diergezondheid
    • Afrikaanse varkenspest
    • Brachyspira
    • Hittestress varkens
    • Mond-en-klauwzeer (MKZ)
    • MRSA
    • Mycoplasma
    • PRRS
    • Speendiarree
    • Staartbijten
    • Trilbiggen
    • Zinkoxide
  • Fokkerij
    • Beren varkenshouderij
    • Biggenprijs
    • Bigvitaliteit
    • Bronstcontrole
    • Ondernemen
    • Opfokzeugen
    • KI varkens
    • Slachthuizen
    • Varkensprijzen
    • Vleesvarkens
  • Huisvesting
    • Afleidingsmateriaal varkens
    • Drinksysteem varkens
    • Hygiënesluis varkenshouderij
    • Kraamhokken
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne varkenshouderij
    • Stalklimaat varkensstal
    • Vrijloop kraamhok
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie varkenshouderij
    • Berengeur
    • Fosfaatrechten
    • Fijnstof varkenshouderij
    • Gecombineerde opgave
    • Geurhinder
    • Milieuvergunning
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Stikstofaanpak
    • Subsidies varkenshouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • Sanering varkenshouderijen
      • SDE-subsidie
    • Varkensrechten
  • Mest
    • Drijfmest
    • Dunne fractie
    • Mestbeleid
    • Mestsilo
    • Meststoffenwet
    • Mestvergisting
    • Mestscheider
    • Mestput
  • Voer
    • Bietenpulp
    • Biggenmelk
    • Brijvoer
    • Droogvoer
    • Mengvoer
    • Tarwe
    • Water varkenshouderij
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • MSD
    • Trouw Nutrition
  • Abonneren & Meer
    • Abonneren op vakblad Varkensbedrijf
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • icon

Aanpak piekbelasters: reacties vanuit de sector

PAS Stikstofaanpak 12 juni 2023

Aanpak piekbelasters: reacties vanuit de sector

Minister Van der Wal voor Natuur en Stikstof heeft vandaag de Kamerbrief ‘Piekbelastingsaanpak’ naar de Tweede Kamer gezonden. In deze brief schetst de minister de verschillende regelingen waarop piekbelasters zich vrijwillig kunnen beroepen om voor een aanpak om stikstofuitstoot te reduceren.

Na jarenlange stilstand op het stikstofdossier zet Van der Wal met deze brief nu een goede stap. Hoewel veel zaken nog onduidelijk zijn en nader uitgewerkt moeten worden, biedt de brief op hoofdlijnen de eerste duidelijkheid waar boeren al jaren op wachten. Veel zaken waarop LTO het voorbije jaar intensief heeft gelobbyd, zijn stevig in de piek­belastings­aanpak overgenomen. Of dat voldoende is, zal de praktijk uitwijzen.

Reactie LTO Nederland op aanpak piekbelasters

De overweging om te stoppen met het (gezins)bedrijf is het zwaarste en meest ingrijpende besluit dat boeren kunnen nemen. Vanuit LTO weten we al vanaf het begin dat onze leden hier met ingehouden adem van in afwachting zijn. Het is positief dat de minister in haar Kamerbrief benadrukt dat alle keuzes die agrariërs nu kunnen maken op vrijwillige basis zijn.

Beëindigingsregelingen LBV en LBV+

De beëindigingsregelingen LBV en LBV+ worden op korte termijn opengesteld. Circa 10.000 veehouders kunnen inschrijven voor de LBV (stoppers) en 3.000 voor de LBV+ (piekbelasters). Veehouders die daarvoor in aanmerking komen, kunnen er op vrijwillige basis voor kiezen om hun bedrijf via deze regelingen te beëindigen. Onder de regelingen krijgen veehouders respectievelijk 100% of 120% van de gecorrigeerde vervangingswaarde van stallen en een marktconforme vergoeding voor productie­rechten uitgekeerd.

Emissiereductie

Wie gebruik maakt van de LBV of de LBV+ heeft de keuzevrijheid om, na het doorlopen daarvan,  op de bedrijfslocatie andere activiteiten te ontplooien onder de voorwaarde dat de stikstofemissie met (tenminste) 85% wordt gereduceerd. Agrariërs die in aanmerking komen voor de LBV+ kunnen ook kiezen voor andere transitieregelingen (extensiveren, innoveren, omschakelen, verplaatsen). Er was lang onduidelijkheid over de vraag of deze 3.000 bedrijven allemaal de stikstofemissie met 85% moeten reduceren, óók als zij gebruik maken van de andere regelingen. Voor LTO was het een lobby­prioriteit om te borgen dat de 85%-reductieverplichting uitsluitend geldt voor potentiële stoppers. De minister is op dit gebied in onze richting opgeschoven.

Het reductiepercentage van 85% wordt in de Kamerbrief weliswaar genoemd in relatie tot omschakelen, extensiveren, innoveren of verplaatsen, maar de minister stelt duidelijk dat het voor die regelingen aan provincies is om te bepalen of ondernemersplannen voldoen – óók als zij een significant lager reductiepercentage realiseren. Dat moet ook: met innovatie of extensivering is een emissiereductie van 85% onhaalbaar. In dat opzicht legt de minister een zware verantwoordelijkheid bij provincies om transitie-voorstellen vanuit realiteitszin te beoordelen, met oog voor boeren en tuinders om het bedrijf op een passende wijze voort te zetten.

Informatievoorziening

LTO merkt nu al dat er veel vragen zijn over de verschillende regelingen en over de keuzes die boeren kunnen maken. We benadrukken dat het ministerie van LNV en RVO nu prioriteit moeten geven aan goede informatievoorziening richting agrariërs – via de opengestelde websites, belteams, zaakwaarnemers en webinars. Op onze eigen communicatiekanalen zullen we onze leden in de komende dagen en weken informeren over de acties die het Rijk neemt om boeren te informeren over de belangrijke en verstrekkende keuzes waar zij in de komende maanden voor gesteld worden.

Reactie Agractie Nederland op de aanpak piekbelasters

Ook Agractie Nederland reageerde op de zojuist gepubliceerde aanpak piekbelasters: “Het kabinet wil graag de stikstofdruk rondom Natura-2000 gebieden verminderen. Johan Remkes adviseerde dat boeren een royale keuze moeten krijgen tussen de opties omschakelen, innoveren, verplaatsen of stoppen. Het kabinet kiest nu echter op dit moment alleen voor de optie stoppen, waardoor boeren die door willen geen keuze hebben.”

“Wij vinden het jammer dat niet de zorgvuldige route is gevolgd die Johan Remkes adviseerde, en dat alle regelingen niet tegelijk worden opengesteld. Wij benadrukken met klem dat vrijwilligheid gewaarborgd moet zijn en blijven. We zijn blij met de harde toezegging van minister van der Wal dat de ingevulde gegevens (op de hiervoor bestemde website) nooit misbruikt kunnen worden op een later moment.”

Bron: LTO

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Subsidie voor productieve investeringen groen-blauw in meerdere provincies
4 dec

Subsidie voor productieve investeringen en dierenwelzijn in meerdere provincies

COV gaat verder onder een nieuwe naam: VleesNL
3 dec

COV gaat verder onder een nieuwe naam: VleesNL

Lichte stijging antibioticagebruik in Britse varkenshouderij 
3 dec

Lichte stijging antibioticagebruik in Britse varkenshouderij 

Fundament voor duurzame zeugen
2 dec

Fundament voor duurzame zeugen

Belastingplan 2026: winst én zorgen voor agrarische sector
2 dec

Belastingplan 2026: winst én zorgen voor agrarische sector

Toon meer

Aanbevolen voor jou! pas

LTO roept Tweede Kamer op: Geef PAS-melders zekerheid in de wet met behoud legalisatieplicht

LTO roept Tweede Kamer op: Geef PAS-melders zekerheid in de wet met behoud legalisatieplicht

Legalisatieprogramma PAS-melders met 3 jaar verlengd

Legalisatieprogramma PAS-melders met 3 jaar verlengd

Nieuwe CBS-cijfers fosfaat- en stikstofexcretie geven vertekend beeld

Regeling Provinciale Maatregelen PAS-melders 2024 (RPMP 2024)

Themapagina

DiergezondheidFokkerijHuisvestingWet en regelgevingMestVarkensvoer

Antibioticareductie varkenshouderij

Berengeur

Gecombineerde opgave

Geurhinder

Fijnstof varkenshouderij

Fosfaat

Milieuvergunning

POP3

PAS

Subsidie varkenshouderij

SDE+

Asbestsanering

Salderingsregeling

Sanering varkenshouderijen

Varkensrechten

Advertorial

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

logo msd
Vakpartner Trouw Nutrition
AHV

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Varkensbedrijf.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Diergezondheid
    • Afrikaanse varkenspest
    • Brachyspira
    • Hittestress varkens
    • Mond-en-klauwzeer (MKZ)
    • MRSA
    • Mycoplasma
    • PRRS
    • Speendiarree
    • Staartbijten
    • Trilbiggen
    • Zinkoxide
  • Fokkerij
    • Beren varkenshouderij
    • Biggenprijs
    • Bigvitaliteit
    • Bronstcontrole
    • KI varkens
    • Ondernemen
    • Opfokzeugen
    • Slachthuizen
    • Varkensprijzen
    • Vleesvarkens
  • Huisvesting
    • Afleidingsmateriaal varkens
    • Drinksysteem varkens
    • Hygiënesluis varkenshouderij
    • Kraamhokken
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne varkenshouderij
    • Stalklimaat varkensstal
    • Vrijloop kraamhok
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie varkenshouderij
    • Berengeur
    • Fijnstof varkenshouderij
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Geurhinder
    • Milieuvergunning
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Subsidies varkenshouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • Sanering varkenshouderijen
      • SDE-subsidie
    • Varkensrechten
  • Mest
    • Drijfmest
    • Dunne fractie
    • Mestbeleid
    • Mestput
    • Mestscheider
    • Mestsilo
    • Meststoffenwet
    • Mestvergisting
  • Varkensvoer
    • Bietenpulp
    • Biggenmelk
    • Brijvoer
    • Droogvoer
    • Mengvoer
    • Tarwe
    • Water varkenshouderij
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • MSD
    • Trouw Nutrition
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad Varkensbedrijf
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • Cookiebeleid
  • Pork & Poultry 2025