• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Varkensbedrijf.nlVarkensbedrijf.nl

  • Nieuws
  • Diergezondheid
    • Afrikaanse varkenspest
    • Brachyspira
    • Hittestress varkens
    • MRSA
    • Mycoplasma
    • PRRS
    • Speendiarree
    • Staartbijten
    • Trilbiggen
    • Zinkoxide
  • Fokkerij
    • Beren varkenshouderij
    • Biggenprijs
    • Bigvitaliteit
    • Bronstcontrole
    • Opfokzeugen
    • KI varkens
    • Slachthuizen
    • Varkensprijzen
    • Vleesvarkens
  • Huisvesting
    • Afleidingsmateriaal varkens
    • Drinksysteem varkens
    • Hygiënesluis varkenshouderij
    • Kraamhokken
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne varkenshouderij
    • Stalklimaat varkensstal
    • Vrijloop kraamhok
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie varkenshouderij
    • Berengeur
    • Gecombineerde opgave
    • Geurhinder
    • Fijnstof varkenshouderij
    • Fosfaatrechten
    • Milieuvergunning
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Stikstofaanpak
    • Subsidies varkenshouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • Sanering varkenshouderijen
      • SDE-subsidie
    • Varkensrechten
  • Mest
    • Drijfmest
    • Dunne fractie
    • Mestbeleid
    • Mestsilo
    • Meststoffenwet
    • Mestvergisting
    • Mestscheider
    • Mestput
  • Varkensvoer
    • Bietenpulp
    • Biggenmelk
    • Brijvoer
    • Droogvoer
    • Mengvoer
    • Tarwe
    • Water varkenshouderij
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • MSD Animal Health
    • Topigs Norsvin
    • Trouw Nutrition
  • Abonneren & meer
    • Abonnement op vakblad Varkensbedrijf
    • Bedrijfsabonnement
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op varkensbedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Producent zoekt korte route naar consument, maar treft Rocky Road

Niet gecategoriseerd 27 juni 2019

Drie op de tien consumenten zeggen bereid te zijn om voedingsmiddelen rechtstreeks – buiten supermarkten of speciaalzaken om – bij (merk)producenten te bestellen. Maar liefst de helft van de consumenten overweegt dit te doen als deze voedingsmiddelen goedkoper zijn of als het speciale producten betreft die niet in de supermarkt te koop zijn, zoals exclusieve koffiecups, zelf samengestelde muesli of proteïne drankjes, zo blijkt uit consumentenonderzoek in opdracht van ABN AMRO. 

Voor producenten kan leveren via een eigen webshop aantrekkelijk zijn, omdat ze nu slechts beperkte informatie van supermarkten ontvangen over het koopgedrag en de wensen van de consument. Dit is aanleiding voor steeds meer producenten om naar mogelijkheden te zoeken om op een digitale manier direct in contact te komen met consumenten. Bijvoorbeeld door het aanbieden van spaarprogramma’s en klantcommunities en dus ook steeds vaker door rechtreeks producten te leveren.

Consument vaker online, producent dus ook

De online direct-to-consumer-verkoop bedroeg in 2018 volgens ABN AMRO ‘slechts’ 80 miljoen euro. Het is daarmee een fractie van de 1,48 miljard euro die we volgens het FSIN in totaal online uitgeven aan voedsingsmiddelen. Het D2C-kanaal maakt wel de weg vrij voor rechtstreekse interactie met de consument. De informatie over het koopgedrag biedt inzichten waarmee leveranciers hun assortiment kunnen verbeteren, nieuwe producten testen en herhalingsaankopen stimuleren. Ook blijft de producent tot aan de verkoop eigenaar van het product en bepaalt hij grotendeels zelf welke producten hij verkoopt en tegen welke prijs. Meer omzet is voor grotere merkproducenten vaak niet de belangrijkste drijfveer. Zij willen leren van de consument en deze onder meer via spaarprogramma’s aan zich binden. Voor kleinere producenten is de ruimte in het supermarktschap en de mogelijkheid om merkbeleving te creëren beperkt en biedt het D2C-kanaal veel mogelijkheden. Toch werpt de consument ook een aantal hobbels op. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 5 procent via een abonnement producten wil ontvangen, iets wat producenten juist een meer stabiele en voorspelbare omzet geeft. Ook zit de consument niet te wachten op verschillende leveranciers aan de deur.

Supermarkten zoeken strategische samenwerking met producenten

ABN AMRO verwacht dat steeds meer producenten de rechtstreekse route naar de consument gaan verkennen. Toch blijft voor veel producenten de (internationale) supermarkt nog steeds het belangrijkste afzetkanaal. In de winkel stopt de consument zelf alles in zijn mandje en zorgt hij ervoor dat de boodschappen thuis komen. Het inrichten van een succesvol direct-to-consumer-model is een grote uitdaging. Vooral de logistieke kosten zorgen ervoor dat het lastig winstgevend te krijgen is. Zo is het maar de vraag of producenten aan de wens van de consument kunnen voldoen: goedkoper leveren dan supermarkten. Hierin kan verandering komen als producenten de handen ineenslaan en een succesvol platform weten op te richten dat het assortiment van producenten bundelt en verbindt met de consument.

Zo kunnen zij de kosten voor logistiek, distributiecentra en marketing delen en kan de consument kiezen uit een volwaardig aanbod. De eerste initiatieven hiertoe kennen een zeer wisselend succes. Een alternatief is om te investeren in een langdurige strategische samenwerking met supermarkten. Door de concurrentie met andere supermarkten hebben zij ook behoefte aan innovatieve producten om zich te onderscheiden. ABN AMRO verwacht daarom dat er steeds meer gesloten ketens ontstaan waarin supermarkten, producenten en boeren nauwer en exclusiever samenwerken en onderscheidende producten ontwikkelen.

Bron: ABN AMRO – Insights

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Het geld gaat naar de tuinbouw, de wijnbouw, de pluimveehouderij en de varkenshouderij.
8 aug

Duitsland: steun aan de varkenshouderij uit de crisisreserve

8 aug

Varkensvleesprijs met 5,5 procent gestegen per ton in mei 2022

Combinatie windmolen en zonnepanelen drukt energierekening met 3.000 euro per maand
5 aug

Combinatie windmolen en zonnepanelen drukt energierekening met 3.000 euro per maand

FDF wil risico's AVP-insleep verkleinen en begint zelf met PCR testen
4 aug

FDF wil risico's AVP-insleep verkleinen en begint zelf met PCR testen

Uitkomst Nijkerker beraad: Agrarische partijen op één lijn
4 aug

Uitkomst Nijkerker beraad: Agrarische partijen op één lijn

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Het geld gaat naar de tuinbouw, de wijnbouw, de pluimveehouderij en de varkenshouderij.

Duitsland: steun aan de varkenshouderij uit de crisisreserve

Varkensvleesprijs met 5,5 procent gestegen per ton in mei 2022

Combinatie windmolen en zonnepanelen drukt energierekening met 3.000 euro per maand

Combinatie windmolen en zonnepanelen drukt energierekening met 3.000 euro per maand

DiergezondheidFokkerijHuisvestingWet en regelgevingMestVarkensvoer

Afrikaanse varkenspest

Brachyspira

Hittestress varkens

Mengvoer

MRSA

Mycoplasma

PRRS

Speendiarree

Staartbijten

Trilbiggen

Varkensrechten

Zinkoxide

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

logo msd
Vakpartner Trouw Nutrition
Vakpartner Topigs Norsvin
AHV
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contactpagina
  • Nieuwsbrief
Varkensbedrijf.nl

Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Diergezondheid
    • Afrikaanse varkenspest
    • Brachyspira
    • Hittestress varkens
    • MRSA
    • Mycoplasma
    • PRRS
    • Speendiarree
    • Staartbijten
    • Trilbiggen
    • Zinkoxide
  • Fokkerij
    • Beren varkenshouderij
    • Biggenprijs
    • Bigvitaliteit
    • Bronstcontrole
    • KI varkens
    • Opfokzeugen
    • Slachthuizen
    • Varkensprijzen
    • Vleesvarkens
  • Huisvesting
    • Afleidingsmateriaal varkens
    • Drinksysteem varkens
    • Hygiënesluis varkenshouderij
    • Kraamhokken
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne varkenshouderij
    • Stalklimaat varkensstal
    • Vrijloop kraamhok
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie varkenshouderij
    • Berengeur
    • Fijnstof varkenshouderij
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Geurhinder
    • Milieuvergunning
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Subsidies varkenshouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • Sanering varkenshouderijen
      • SDE-subsidie
    • Varkensrechten
  • Mest
    • Drijfmest
    • Dunne fractie
    • Mestbeleid
    • Mestput
    • Mestscheider
    • Mestsilo
    • Meststoffenwet
    • Mestvergisting
  • Varkensvoer
    • Bietenpulp
    • Biggenmelk
    • Brijvoer
    • Droogvoer
    • Mengvoer
    • Tarwe
    • Water varkenshouderij
  • Vakpartners
    • MSD Animal Health
    • Topigs Norsvin
    • Trouw Nutrition
  • Abonneren & meer
    • Abonnement op vakblad Varkensbedrijf
    • Bedrijfsabonnement
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op varkensbedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Vakblad Varkensbedrijf
  • Winkelmand
  • AHV Benelux
Varkensbedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren