De zeven grootste supermarktketens hebben in het derde kwartaal 745 keer gestunt met vlees zonder dierwelzijnskeurmerk. Dat is 38% vaker dan in dezelfde periode in 2014. Alle zeven (AH, Lidl, Aldi, Jumbo, Plus, Dirk en Emté) maken zich schuldig aan deze stijging. Dit blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. De supermarkten stuntten het meest met industrievarken. Zo houden ze er een dubbele moraal op na: aan de ene kant saneren ze het industrievarken vanwege het slechte dierenwelzijn, aan de andere kant smeren ze hun klanten dit vlees steeds vaker aan.
Het kiloknallen met vlees heeft vele negatieve gevolgen voor dier en boer. In januari stemde een meerderheid van de Tweede Kamer voor een einde aan het gestunt met vlees, omdat het verduurzaming remt en voedselfraude in de hand werkt. Wakker Dier vraagt de nieuwe staatssecretaris Van Dam om direct in te grijpen: “De supermarkten kiloknallen steeds harder. Ondertussen lijden de dieren en gaan boeren failliet”.
Steeds meer vleesstunts
De folders van de supermarkten staan vol met vleesaanbiedingen. Het waren er afgelopen kwartaal weer bijna anderhalf keer meer dan een jaar geleden. De stijging geldt voor alle supermarkten, en voor zowel varkens- en rundvlees als (plof)kip. De zeven supermarkten prezen het vlees in totaal 904 keer aan, waarvan 745 keer (82%) vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk.
Ook wanneer men de aanbiedingen van de eerste 3 kwartalen bij elkaar optelt, is er in 2015 veel meer gestunt dan in 2014, namelijk 27% meer.
Emté dieronvriendelijkst – Emté heeft de dieronvriendelijkste folder: zij stuntten het meest met plofkip en hebben enorm vaak industrievarken in de aanbieding. Daarnaast stuntte Emté veel met rundvlees. Naast de meeste kiloknallers, had Emté het minst vaak vlees met een dierenwelzijnskeurmerk in de folder: slechts tweemaal wees de super haar klanten hierop.
Varken is het haasje – Het gros van alle aanbiedingen betreft industrievarken. Dat is vreemd, want alle supermarkten hebben toegezegd per 1 januari aanstaande alleen nog maar varkensvlees te verkopen dat voldoet aan de eisen van 1 ster Beter Leven. Hiervan is in de reclamefolders echter nog niets te merken.
Steeds meer supers weren plofkip uit folder – 118 keer stond plofkip in de folder. Dat is 55% meer dan in 2014. De aanbiedingen in 2015 waren afkomstig van Emté, Albert Heijn, Lidl en Plus. Lidl en Plus beloofden Wakker Dier recent om hiermee te stoppen. Jumbo, Dirk en Aldi weren plofkip al langer uit de reclamefolder. Van de 7 grote ketens gaan dus alleen Albert Heijn en Emté hier nog mee door.
Ook meer aanbiedingen voor vlees met keurmerk
Naast regulier vlees, maakten de supers ook 159 keer reclame voor vlees met een dierenwelzijnskeurmerk. Dit is een stijging van 127%, maar door de grote stijging van stunts met regulier vlees blijft het aandeel van aanbiedingen met keurmerk onder de 20%. Het overgrote deel betrof vlees met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming (106 keer). De meeste van deze aanbiedingen stonden in de folder van Lidl. Emté en Jumbo hadden het minste aandacht voor diervriendelijker vlees: Emté had tweemaal en Jumbo eenmaal vlees met een keurmerk in de folder.
Supermarkt Plus promootte het vaakst biologisch vlees. Van de slechts 40 (4%) aanbiedingen voor biologisch vlees, waren er 35 te danken aan Plus.
Meer informatie
Wakker Dier
Sarphatistraat 654
1018 AV Amsterdam
T.: +31 (0)20 4604210
W.: www.wakkerdier.nl