• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Varkensbedrijf.nlVarkensbedrijf.nl

  • Nieuws
  • Diergezondheid
    • Afrikaanse varkenspest
    • Brachyspira
    • Hittestress varkens
    • MRSA
    • Mycoplasma
    • PRRS
    • Speendiarree
    • Staartbijten
    • Trilbiggen
    • Zinkoxide
  • Fokkerij
    • Beren varkenshouderij
    • Biggenprijs
    • Bigvitaliteit
    • Bronstcontrole
    • Ondernemen
    • Opfokzeugen
    • KI varkens
    • Slachthuizen
    • Varkensprijzen
    • Vleesvarkens
  • Huisvesting
    • Afleidingsmateriaal varkens
    • Drinksysteem varkens
    • Hygiënesluis varkenshouderij
    • Kraamhokken
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne varkenshouderij
    • Stalklimaat varkensstal
    • Vrijloop kraamhok
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie varkenshouderij
    • Berengeur
    • Gecombineerde opgave
    • Geurhinder
    • Fijnstof varkenshouderij
    • Fosfaatrechten
    • Milieuvergunning
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Stikstofaanpak
    • Subsidies varkenshouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • Sanering varkenshouderijen
      • SDE-subsidie
    • Varkensrechten
  • Mest
    • Drijfmest
    • Dunne fractie
    • Mestbeleid
    • Mestsilo
    • Meststoffenwet
    • Mestvergisting
    • Mestscheider
    • Mestput
  • Varkensvoer
    • Bietenpulp
    • Biggenmelk
    • Brijvoer
    • Droogvoer
    • Mengvoer
    • Tarwe
    • Water varkenshouderij
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • MSD Animal Health
    • Topigs Norsvin
    • Trouw Nutrition
  • Abonneren & meer
    • Abonnement op vakblad Varkensbedrijf
    • Bedrijfsabonnement
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op varkensbedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
  • Winkelmand
  • icon

Supermarkten zien daling in vleesverkoop

Slachthuizen Varkensprijzen Vleesvarkens 2 december 2022

Supermarkten zien daling in vleesverkoop

Het afgelopen jaar is de vleesverkoop aanzienlijk gedaald in supermarkten. Allereerst is dit een correctie op de supermarktrun van vorig jaar. Daarnaast zijn de prijzen flink hoger, terwijl consumenten minder te besteden hebben. Tot slot kan de daling van de vleesverkoop komen door de wens van consumenten om minder vaak vlees te eten.

Verschuift de vleesverkoop van kanaal?

Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat in de eerste negen maanden 7 procent minder vlees verkocht werd in de supermarkten. Dit komt mede door een correctie op de supermarktrun in 2020 en 2021 als gevolg van de coronamaatregelen.

In deze jaren steeg de verkoop van vlees in supermarkt namelijk flink, terwijl de verkoop van vlees via het horeca-kanaal juist lager lag. De daling van de supermarktverkopen kan gecompenseerd zijn door een verkoopstijging via het horeca-kanaal. Die cijfers zijn echter niet voor handen, dus dat is moeilijk vast te stellen.

Minder vlees blijft de standaard

Toch is er meer aan de hand dan enkel een verschuiving van kanaal. De verkoop van vlees via de supermarkten lag in de eerst helft van 2022 namelijk onder het niveau van de eerste helft van 2019. Hiermee lijken de verkopen van vlees via supermarkten niet simpelweg terug te keren naar pre-corona niveaus. De verkoopvolumes van kip in supermarkten daalden minder hard dan het gemiddelde van alle typen vlees.

Hoge prijzen spelen grote rol bij vleesverkoop

De daling van vlees via de supermarkten kan het gevolg zijn van een groep consumenten die in de supermarkt vlees inruilen voor plantaardige producten. Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) blijkt dat een grote groep consumenten graag minder vaak vlees wil eten.

Anderzijds kan de daling van de verkoop van vlees ook een prijseffect zijn. Vlees is fors duurder geworden. Consumenten met een kleinere beurs kiezen ervoor minder vlees te kopen of om alternatieven op tafel te zetten. Voor aankomend jaar geldt dat de druk op de consumentenbestedingen blijft bestaan. Dit geeft niet alleen druk op de verkopen in de supermarkt, maar ook op de verkopen via de out-of-home kanalen.

Hogere kosten verwerkers

Verwerkers kregen dit jaar te maken met hogere energieprijzen, arbeidskosten en inkoopkosten. Het afgelopen jaar stegen de inkoopkosten flink door de hogere prijzen die veehouders ontvingen Zo lag de prijs van pluimveevlees in september 40 procent en van varkensvlees 50 procent boven het niveau van vorig jaar. De hogere prijzen die boeren hebben gekregen, waren nodig om de hogere kosten goed te maken waar zij op hun beurt last van hebben. Ook de veehouders kampen namelijk met hogere energie- en arbeidskosten terwijl tevens de veevoerkosten stegen.

Hogere prijzen bij boer zorgen voor hogere consumentenprijzen

De hogere prijzen die boeren vragen vertalen zich vervolgens in hogere afzetprijzen van de vleesverwerkers richting de groothandels en supermarkten, en uiteindelijk dus in hogere consumentenprijzen. De hele keten neemt een deel van de prijsstijging voor eigen rekening, waardoor de prijzen van vlees in de supermarkt minder hard zijn gestegen dan de prijsstijgingen die de verwerkers voor de kiezen hebben gekregen en er druk op marges ontstaat.

Voor komend jaar zal de prijsdruk op supermarkten aanhouden. Veel consumenten zullen hun keuze vaker op prijs baseren. Dit betekent wellicht minder vlees eten door het nuttigen van kleinere porties of kiezen voor goedkopere varianten zoals gehakt of kip en daarmee ook minder biologisch vlees.

Steeds minder vleeskuikens in Nederland

De ontwikkeling van de veestapel in Nederland is van belang voor vleesverwerkers. Het grootste deel van het vlees dat verwerkt wordt komt immers van de Nederlandse boeren. Voor pluimvee geldt dat het afgelopen jaar de grootste vogelgriepgolf ooit woedde, met negatieve gevolgen voor de productie van pluimveehouders. Het feit dat de vogelgriep ook in de zomer aan bleef houden, maakt dat de risico’s volgens het Europese Voedselveiligheid Autoriteit (EFSA) voor volgend jaar zijn toegenomen.

Daarnaast schakelen supermarkten om naar de verkoop van enkel Beter Leven 1 ster. Dit vereist dat producenten meer aandacht geven aan dierenwelzijn en duurzaamheid, maar vanwege het beperkte beschikbare staloppervlakte in Nederland en de lastige vergunningverlening zal dit zorgen voor verdere druk op de pluimveevleesstapel.

Ook is het nog onduidelijk wat de gevolgen gaan zijn van de uitkoopregelingen in verband met de stikstofproblematiek. ABN AMRO verwacht dat het aantal vleeskuikens met 15 tot 25 procent daalt tot en met 2025. Volgend jaar leidt dit tot een afname van de pluimveevleesstapel van circa 5 procent.

10 tot 20 procent minder vleesvarkens

Voor de varkenshouderij verwacht ABN AMRO dat het aantal dieren de komende tien jaar zo’n 10 tot 20 procent zal afnemen. Voor volgend jaar wordt die daling al ingezet, waarbij het aantal fokzeugen naar verwachting sterker zal dalen. Dit leidt weliswaar niet gelijk tot een lager aantal slachtingen hier in Nederland, maar zal wel leiden tot lagere exporten naar onder meer Duitsland. In Nederland zal naar verwachting de productie dalen met circa 3 procent volgend jaar.

Uitdagende periode voor veehouders en vleesverwerkers

De komende periode zal dan ook uitdagend blijven voor veehouders en vleesverwerkers. De inkoopkosten van veevoer, energie en grondstoffen zijn wellicht minder hoog, maar zullen naar verwachting op een hoog niveau blijven. Bovendien stijgen de arbeidskosten door een toename van het minimumloon. Al met al zullen veel kosten op hoog niveau blijven.

Duurzaamheid en diervriendelijkheid invloed op vleesverkoop

Daarnaast blijft de roep om duurzaamheid en diervriendelijkheid luid, terwijl consumenten tegelijkertijd hard in hun portemonnee geraakt worden door de hogere energielasten en stijgende voedselprijzen. Als het gaat om verduurzaming spelen supermarkten een belangrijke rol bij het assortiment vleesproducten door in te zetten op keurmerken, zoals Beter Leven-concepten, en meer samenwerking in de keten met de boer en de verwerkers. Deze samenwerking leidt tot een verdere groei van concepten en producten waarbij meer aandacht is voor milieu en dier.

Daarnaast verwacht ABN AMRO dat er de komende jaren verdere druk ontstaat op de verkoop voor vleesproducten doordat supermarkten nadrukkelijker inzetten op de verkoop van plantaardige alternatieven.

Bron: ABN AMRO

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Mais1234
8 feb

Varkenshouders kiezen bewust voor Dent-mais

'Consumentenprijs varkensvlees weinig samenhang prijs voor boer'
8 feb

'Consumentenprijs varkensvlees heeft weinig samenhang met af boerderij-prijs'

Varkensfonds geopend: projectvoorstellen indienen
8 feb

Varkensfonds geopend: projectvoorstellen indienen

ForFarmers UK en 2Agriculture zien af van joint venture
7 feb

ForFarmers UK en 2Agriculture zien af van voorgestelde joint venture

Intentieverklaring samenwerking tussen KNMI
7 feb

KNMI, HHNK, HDSR en WL zien de noodzaak om beter samen te werken

Toon meer

Aanbevolen voor jou! vleesvarkens

'Consumentenprijs varkensvlees weinig samenhang prijs voor boer'

‘Consumentenprijs varkensvlees heeft weinig samenhang met af boerderij-prijs’

Grondprijs

Gemiddelde agrarische grondprijs 2022 lag 5,8 procent hoger dan in 2021

Lector

Ingeborg Haagsma-Boels benoemt tot nieuwe lector Eiwittransitie in Voeding

Themapagina

DiergezondheidFokkerijHuisvestingWet en regelgevingMestVarkensvoer

Beren

Bigvitaliteit

Biggenprijs

Bronstcontrole

Opfokzeugen

KI

Slachthuizen

Varkensprijzen

Vleesvarkens

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

logo msd
Vakpartner Trouw Nutrition
Vakpartner Topigs Norsvin
AHV
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contactpagina
  • Nieuwsbrief
Varkensbedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Diergezondheid
    • Afrikaanse varkenspest
    • Brachyspira
    • Hittestress varkens
    • MRSA
    • Mycoplasma
    • PRRS
    • Speendiarree
    • Staartbijten
    • Trilbiggen
    • Zinkoxide
  • Fokkerij
    • Beren varkenshouderij
    • Biggenprijs
    • Bigvitaliteit
    • Bronstcontrole
    • KI varkens
    • Ondernemen
    • Opfokzeugen
    • Slachthuizen
    • Varkensprijzen
    • Vleesvarkens
  • Huisvesting
    • Afleidingsmateriaal varkens
    • Drinksysteem varkens
    • Hygiënesluis varkenshouderij
    • Kraamhokken
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne varkenshouderij
    • Stalklimaat varkensstal
    • Vrijloop kraamhok
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie varkenshouderij
    • Berengeur
    • Fijnstof varkenshouderij
    • Fosfaatrechten
    • Gecombineerde opgave
    • Geurhinder
    • Milieuvergunning
    • POP3
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Subsidies varkenshouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • Sanering varkenshouderijen
      • SDE-subsidie
    • Varkensrechten
  • Mest
    • Drijfmest
    • Dunne fractie
    • Mestbeleid
    • Mestput
    • Mestscheider
    • Mestsilo
    • Meststoffenwet
    • Mestvergisting
  • Varkensvoer
    • Bietenpulp
    • Biggenmelk
    • Brijvoer
    • Droogvoer
    • Mengvoer
    • Tarwe
    • Water varkenshouderij
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • MSD Animal Health
    • Topigs Norsvin
    • Trouw Nutrition
  • Abonneren & meer
    • Abonnement op vakblad Varkensbedrijf
    • Bedrijfsabonnement
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op varkensbedrijf aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • Vakblad Varkensbedrijf
  • Winkelmand
Varkensbedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren